Geen gegevens van Portaal gestolen bij datalek leverancier (update)

Update 28 mei:

Er is goed nieuws. Het datalek is onderzocht en er zijn geen gegevens van bewoners van Portaal gestolen of bekeken.

Pas altijd op voor oplichters

Blijf wel altijd opletten voor oplichters die doen of ze van Portaal zijn. Twijfelt u of een brief, whatsappje of e-mail echt van Portaal is? Of wordt u gebeld door iemand van Portaal die u vraagt om wachtwoorden of (bank)gegevens? Hang dan meteen op. Neem contact op via e-mail twijfeltu@portaal.nl of bel met 088 - 767 82 25, dan controleren wij of het bericht echt van Portaal is. 

____________________________________________________________

Update 23 mei 16 uur:

Het onderzoek naar het datalek loopt nog bij onze leverancier. Wel kunnen wij weer e-mails versturen voor het overmaken van de huur. De e-mails die wij deze week niet hebben kunnen versturen, gaan wij vandaag en morgen versturen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op vrijdag 17 mei liet een van onze leveranciers ons weten dat zij slachtoffer zijn van een datalek. Dat betekent dat gegevens ergens terecht zijn gekomen waar zij niet horen. Het gaat om een leverancier die digitale berichten voor Portaal verstuurt. Ook de persoonsgegevens van onze huurders zijn misschien gelekt.

Wat gebeurt er nu?

  • De leverancier onderzoekt nu of er data zijn gestolen en welke gegevens dat zijn. Er zijn geen wachtwoorden en/of andere gevoelige gegevens gelekt. Het kan wel gaan om namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers en bankrekeningnummers.
  • Wij hebben melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Zijn uw gegevens betrokken bij het datalek? Dan ontvangt u van ons persoonlijk bericht.

Let op voor nepmails en nepberichten

Wij weten pas zeker of uw data zijn gestolen nadat onze leverancier klaar is met het onderzoek. Toch willen wij u dit wel alvast laten weten. Want oplichters maken soms gebruik van dit soort gegevens.

Let de komende tijd extra op bij brieven, mailtjes, sms-jes, WhatsApp-berichten of telefoontjes van Portaal. Soms proberen oplichters te doen of ze van Portaal zijn. Ze proberen zo om meer gegevens of geld van u te krijgen. En als zij gegevens gebruiken zoals uw naam en adres, dan komt dat heel echt over.

Hoe herkent u berichten van Portaal?

  • Onze e-mails eindigen altijd op @portaal.nl.
  • Wij vragen nooit om bankgegevens, pincodes of wachtwoorden.

Vertrouwt u het niet?

Ontvangt u een bericht van Portaal en vertrouwt u het niet? Of wordt u gebeld door iemand van Portaal die u vraagt om wachtwoorden of (bank)gegevens? Hang dan meteen op. Neem contact op via e-mail twijfeltu@portaal.nl, dan controleren wij of het bericht echt van Portaal is. Of bel ons via 088 - 767 82 25.