Leefbaarheid

We vinden het belangrijk dat u in een prettige, schone wijk woont waarin u zich veilig voelt. Dit noemen we leefbaarheid. U kunt ons helpen uw buurt en wijk leefbaar te houden.

Veel gevraagd over Leefbaarheid

Wat doet een wijkbeheerder?

Algemeen

De wijkbeheerder (ook wel buurtbeheerder of beheerder leefomgeving genoemd) geeft informatie aan huurders en ziet erop toe dat algemene ruimten in complexen en wijken schoon, heel en veilig zijn. Bij vragen over deze zaken kunt u bij uw wijkbeheerder terecht.
Ook onderhoudt de buurtbeheerder de contacten met belangrijke partners in uw wijk om te zorgen dat u er zo prettig mogelijk kunt wonen. Dit zijn bijvoorbeeld de gemeente, het buurtteam en de wijkagent.

De meeste beheerders proberen tijd te maken om bij nieuwe huurders aan te bellen om kennis te maken. Hij of zij vertelt u over het gebouw, de huishoudelijke regels en andere zaken die spelen.

Kijk hier voor een compleet overzicht van wijkbeheerders en wanneer u er terecht kunt.

Wie is mijn wijkbeheerder en wanneer kan ik er terecht?

Algemeen

Kijk hier voor een compleet overzicht van wijkbeheerders en wanneer u er terecht kunt. U kunt zoeken op naam van uw wijk of naam van uw wijkbeheerder.

Mijn wijk of buurt gaat achteruit. Wat doet Portaal om te zorgen dat wij hier veilig en prettig kunnen wonen?

Algemeen

Wij vinden het belangrijk dat u prettig en veilig kunt wonen in uw wijk. Heeft u het idee dat uw wijk achteruit gaat? Probeer eerst zelf een oplossing te zoeken, eventueel samen met anderen uit de buurt. Lukt dit niet, dan kan de wijkbeheerder u verder helpen. Die kunt u bereiken via onze afdeling Bewonerscontact.

Wie zorgt ervoor dat er een naamplaatje bij de voordeur komt?

Algemeen

Huurt u sinds kort van ons?
Dan leveren wij eenmalig een naamplaatje voor het bellentableau bij de centrale ingang van uw flat. In alle andere gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van een naamplaatje bij uw voordeur. 

Huurt u al langer van ons?
Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van een nieuw naamplaatje. Er zijn twee uitzonderingen:

  • als uw flat een digitaal bellentableau heeft;
  • als uw naamplaatje beschadigd is of ontbreekt.

Neem in deze gevallen contact op met onze afdeling Bewonerscontact.

Ik heb overlast uit mijn woonomgeving, wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt overlast ervaren in uw woonomgeving, bijvoorbeeld van hangjongeren, zwerfafval of fout geparkeerde auto's. De openbare ruimte is niet van Portaal. Daarom kunnen wij deze overlast dan ook niet aanpakken. U kunt het melden bij uw gemeente.

Ervaart u overlast in een algemene ruimte van Portaal (bijvoorbeeld vuilnis in de centrale hal)? Maak dan een melding via MijnPortaal. Bent u geen huurder van ons? Meld de overlast dan met formulier Overlast melding.

De schoonmaker heeft mijn gebouw niet goed schoongemaakt. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als u vindt dat de schoonmaker in uw complex niet goed heeft schoongemaakt, kunt u dit laten weten aan uw wijkbeheerder. Die zal dit dan verder afhandelen.

Neem hiervoor contact op met onze afdeling Bewonerscontact.

Ik heb overlast van grondwater, wat kan ik doen?

Algemeen

Als het regent, stijgt het grondwater. Dat kan voor overlast zorgen. Gelukkig verandert de grondwaterstand regelmatig. Zodra het wat langer droog is, daalt het grondwater ook weer. Maar soms is er sprake van echte wateroverlast.

Wilt u weten wat u kunt doen tegen wateroverlast? Lees hier verder.

De flat is vies en er ligt veel afval. Wat doet Portaal daar aan?

Algemeen

Vindt u dat uw portiek, galerij of trappenhuis niet schoon genoeg is? Heeft u het idee dat de schoonmaker zijn werk niet goed doet, of dat uw buren het niet netjes houden? Bespreek dit dan met elkaar.

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.

Ik heb overlast van ongedierte. Wat kan ik doen?

Algemeen

Wordt de overlast van ongedierte veroorzaakt in uw eigen woning of in de openbare ruimte?

Er is bij mijn huis graffiti op de muur gespoten. Gaat Portaal dat weghalen?

Algemeen

Graffiti kunt u melden bij uw wijkbeheerder, via de afdeling Bewonerscontact.
Die gaat kijken wat wij hier aan kunnen doen.

De ondergrondse vuilcontainer gaat niet meer dicht. Of er staan spullen naast. Wat nu?

Algemeen

Gaat een ondergrondse vuilcontainer niet meer dicht? Neem dan contact op met uw gemeente.

Ik heb overlast van ratten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Ratten horen bij de stadsnatuur. Maar te veel ratten, dat wil niemand. Ratten kunnen ziektes verspreiden en schade aanrichten bij gebouwen. Overlast van ratten is vooral te voorkomen door geen dieren te voeren en door afval en etensresten netjes weg te gooien of weg te brengen.

Help overlast van ratten in het openbaar voorkomen

  • Voorkom zwerfafval.
  • Gooi geen afval of etensresten op straat.
  • Stop uw vuilniszakken in de container. Zet er geen zakken of los afval naast.
  • Voer geen vogels en andere dieren.
  • Voer geen brood of etensresten aan vogels en andere dieren. Teveel voedsel is ongezond voor ze. Extra voer blijft vaak liggen en dit trekt ratten aan. Hebt u oud brood over? Doe het als het kan in de bak voor groente-, fruit- en tuinafval. Van het oude brood en de andere etensresten worden dan biogas en compost gemaakt.

Rattenoverlast in uw eigen omgeving voorkomen

  • Laat geen voedsel in en om uw woning slingeren.
  • Berg voer van uw huisdieren goed op. 
  • Spoel geen eten door het toilet.
  • Dicht gaten en kieren in en om de woning. Zorg ervoor dat ratten nergens onder of in kunnen schuilen.
  • Repareer of vervang kapotte rioolbuizen, regenpijpen, ventilatieroosters en tegels.
  • Bent u huurder? Uw verhuurder is verantwoordelijk voor een goed onderhoud van de woning. Meld rattenoverlast daarom ook aan uw verhuurder, in verband met reparaties.

Een video met tips kunt u vinden via deze link

Heeft u overlast van ratten in een algemene ruimte van het gebouw waarin u woont? Dan zorgen wij voor een oplossing. Ligt de oorzaak van de overlast bij één van de huurders in uw gebouw, dan is diegene verantwoordelijk. Bijvoorbeeld als iemand een vervuilde woning heeft waar de ratten op af komen. U kunt de overlast melden bij onze afdeling Bewonerscontact

Als u rattenoverlast in de openbare ruimte wilt melden, kunt u contact opnemen met uw gemeente.

Wat gebeurt er als een huurder ongewenst gedrag vertoont?

Algemeen

Als u een woning van ons huurt, dan verwachten we dat u goed voor de woning zorgt en zich netjes gedraagt. Doet u dat niet? Dan noemen we dat 'ongewenst huurdersgedrag'. Wij spreken u hier altijd op aan. Als er na onze waarschuwing niets verandert, dan kunnen wij naar de rechter stappen. We plaatsen u dan op de signaleringslijst ongewenst huurdersgedrag. U komt dan een tijd niet meer in aanmerking voor een woning van één van de corporaties die met ons samenwerken aan deze lijst.