Servicekosten en / of stookkosten

Uitleg over uw afrekening servicekosten en / of stookkosten

Heeft u de afrekening servicekosten ontvangen?
Op deze pagina leggen we uit wat er op uw afrekening staat.

Veel gevraagd over Servicekosten en / of stookkosten

Wat is het verschil tussen stookkosten en servicekosten?

Algemeen

De servicekosten

Servicekosten zijn de kosten die u iedere maand betaalt naast uw huur.
De servicekosten bestaan uit:

  • De kosten voor gas en/of stadsverwarming. We noemen dit uw 'stookkosten'.
  • De kosten voor het gebouw. Bijvoorbeeld de elektra van de lift, de lampen op de galerij en de schoonmaak van het gebouw.

De stookkosten afrekenen

De stookkosten rekenen we apart af. Dit doen we één keer per jaar. We noemen deze periode een stookseizoen.

Een stookseizoen duurt altijd 12 maanden, maar begint niet voor iedereen op dezelfde dag. Dat hangt af van de datum waarop uw energiecontract begon. Bij sommige mensen is het stookseizoen bijvoorbeeld van mei tot mei. Bij anderen van oktober tot oktober.

Wij doen ons best om de afrekening van de stookkosten binnen 6 maanden nadat het stookseizoen afloopt naar u toe te sturen. Is uw stookseizoen bijvoorbeeld van oktober tot oktober? Dan krijgt u de afrekening uiterlijk op 1 april.

De andere servicekosten afrekenen

De andere servicekosten rekenen wij vóór 1 juli af.

Wat zijn administratiekosten?

Algemeen

Op uw jaarafrekening staan administratiekosten. Dit zijn kosten voor:

  • Het maken van uw afrekening.
  • Het bijhouden van uw energieverbruik.
  • Het regelen van de betalingen.

Let op! Deze kosten waren er altijd al. Vroeger zaten ze in de totale prijs verwerkt. Vanaf vorig jaar laten we deze kosten apart op uw afrekening zien. U betaalt dus niet meer dan eerst.

Hoe zit het met de (TTB) subsidie van de overheid?

Algemeen

Wat was de subsidie?

In 2023 was er een subsidie van de overheid voor de stookkosten. Dit was omdat energie toen erg duur was. De subsidie heet de 'Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming' (TTB).

Voor wie was de subsidie?

De subsidie was alleen voor mensen met een blokaansluiting. Wilt u weten wat een blokaansluiting is? U leest meer bij de vraag 'Wat is een blokaansluiting?'.

Krijg ik nog subsidie?

  • Voor de maanden in 2023 krijgt u nog subsidie.
  • Voor de maanden in 2024 is er geen subsidie meer.
  • Wij halen de subsidie automatisch van uw stookkosten af.

Let op! Is uw stookseizoen van januari 2023 tot januari 2024? Dan heeft u de subsidie al helemaal ontvangen bij de vorige jaarafrekening.

Brief van de overheid

De Rijksoverheid stuurde u in november ook een brief over deze subsidie. Daarin noemen zij de subsidie een ‘tegemoetkoming’. In die brief raden zij aan om te controleren of u het geld ook echt van ons hebt ontvangen.

Dat is dus zo. Wij hebben de subsidie met u verrekend, of we doen dat de komende maanden. Alleen het subsidiedeel 2023/2024 volgt nog met de eerstvolgende afrekening.

Wat is een blokaansluiting?

Algemeen

Een blokaansluiting betekent dat u de verwarming deelt met andere bewoners in uw gebouw. Dit werkt zo:

  • U heeft geen eigen cv-ketel.
  • U heeft geen eigen energiecontract.
  • Alle bewoners in het gebouw gebruiken dezelfde verwarmingsinstallatie.
  • Wij regelen de energie voor het hele gebouw.

Hoe berekent Portaal mijn nieuwe maandbedrag?

Algemeen

U betaalt iedere maand alvast een deel van uw stookkosten vooruit.

Dit maandbedrag passen wij ieder jaar aan. Dit doen we zo:

  • We bekijken hoeveel energie u vorig jaar in totaal gebruikte en wat u daarvoor moest betalen.
  • We schatten in hoeveel de energieprijzen komend jaar gaan stijgen of dalen.
  • We passen uw nieuwe maandbedrag hierop aan.

Ik ben het niet eens met mijn nieuwe maandbedrag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Elk jaar bepalen wij opnieuw hoeveel u per maand moet betalen voor uw stookkosten. Dit noemen we uw maandbedrag. Wij proberen uw maandbedrag zo goed mogelijk te voorspellen. Zo voorkomen we dat u veel moet bijbetalen bij de volgende afrekening.

Vindt u dit bedrag te hoog? Dan kunt u vragen om minder te betalen:

Let op! Kies niet voor een te laag bedrag. Want dan moet u volgend jaar misschien ineens veel geld bijbetalen.

Waarom moet ik zoveel bijbetalen voor de stookkosten?

Algemeen

Heeft u vragen of wilt u uitleg over uw afrekening stookkosten? Dan kunt u contact opnemen met het servicebureau die uw warmteverbruik meet en u de afrekening stuurt. De contactgegevens vindt u op de afrekeningen of op de website van het servicebureau.

Als u het bedrag van de eindafrekening niet in een keer kunt betalen, neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact. Of u kunt in MijnPortaal een betalingsregeling aanvragen.

Wie verzorgt de afrekening als ik zonnepanelen heb via Portaal in EGW (Elektra, Gas, Water)?

Algemeen

Uw eigen energieleverancier verzorgt de afrekening.

In video Elektriciteit: van zonnepanelen tot gebruik leggen we uit hoe een zonnepaneel energie opwekt en hoe het terugleveren van stroom aan de energieleveraar werkt.

Hoe worden de meterstanden van de verwarming bijgehouden?

Algemeen

Elk jaar neemt ons servicebureau na het stookseizoen de meterstanden op. Om het verbruik te meten, zijn er verschillende soorten meters. Sommige kunnen op afstand worden afgelezen. Voor andere meterstanden komt er iemand bij u langs. Wanneer de meter op afstand wordt afgelezen, kunt u vaak gebruik maken van een monitoring app. In de app kunt u uw verbruik dan per dag inzien.

Als u hier vragen over heeft, kunt u terecht bij onze afdeling Bewonerscontact.