Klachten- en geschillencommissie

Onafhankelijke klachten- en geschillencommissie

Heeft u een klacht? Vertel het ons. We zoeken samen naar een oplossing. Soms lukt dit niet, of bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht, maar van een geschil.

U kunt dit geschil doorgeven aan een onafhankelijke klachten- en geschillencommissie van Portaal in uw regio. De klachten- en geschillencommissie noemen we in het kort klachtencommissie. Zij geven aan Portaal een advies. Dit advies is niet-bindend.

Overzicht websites klachtencommissie (per regio)

U kunt pas terecht bij de klachtencommissie als u eerst de klacht aan Portaal heeft doorgegeven. En u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht.

In het kort zijn de stappen als volgt:

  • Is de klacht samen met Portaal niet naar tevredenheid opgelost? Dan is sprake van een geschil. Dit geschil kunt u schriftelijk doorgeven aan de klachtencommissie. Lees hieronder meer bij de betreffende regio.
  • De klachtencommissie bekijkt of ze het geschil in behandeling nemen.
  • Binnen veertien dagen krijgt u van de klachtencommissie een ontvangstbevestiging van uw geschil. Ook geeft de klachtencommissie aan of ze uw geschil in behandeling nemen (het geschil ontvankelijk is).
  • Als het geschil ontvankelijk is, nodigt de klachtencommissie u uit voor een gesprek. Dit gesprek vindt uiterlijk binnen vier weken plaats na de datum van ontvangst van het geschil. Ook Portaal wordt uitgenodigd voor het gesprek.
  • De klachtencommissie oordeelt onafhankelijk over uw geschil. Ze brengt advies uit aan de regiomanager van Portaal.
  • Het bestuur van Portaal neemt binnen vier weken na het gesprek met de klachtencommissie een (onderbouwd) besluit over uw geschil. We sturen u een brief waarin we aangeven hoe we uw geschil verder afhandelen.

Heeft u vragen

Heeft u vragen over de werkwijze van een klachtencommissie? Hieronder vindt u meer informatie per regio.

Arnhem

Wij proberen er samen met u uit te komen en uw klacht over onze dienstverlening naar tevredenheid op te lossen. Soms lukt dit niet en bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht maar van een geschil. Hiervoor kunt u terecht bij de Klachtencommissie van Portaal. In de regio Arnhem is dat de Klachtencommissie voor de Woningcorporaties in de regio Arnhem. Deze commissie is onafhankelijk.

Informatie over hoe de Klachtencommissie voor de Woningcorporaties in de regio Arnhem te werk gaat en hoe u uw klacht bij hen indient vindt u op hun website. Daar vindt u ook het klachtenreglement.

Het adres van de Klachtencommissie Woningcorporaties Arnhem is Postbus 72, 6800 AB Arnhem. U kunt ook bellen met 085 - 130 59 23 of mailen naar secretariaat@klachtencommissiearnhem.nl.

Heeft de Klachtencommissie een uitspraak gedaan waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u de kwestie mogelijk vervolgens nog voorleggen aan de Huurcommissie (zie klacht over gedrag van de verhuurder). Op de website van de Huurcommissie kunt u meer lezen over onder meer de precieze voorwaarden en procedure.

Nijmegen

Wij proberen er samen met u uit te komen en uw klacht over onze dienstverlening naar tevredenheid op te lossen. Soms lukt dit niet en bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht maar van een geschil. Hiervoor kunt u terecht bij de Klachtencommissie van Portaal. In de regio Nijmegen is dat de Klachtencommissie woningcorporaties Nijmegen. Deze commissie is onafhankelijk.

Informatie over hoe de Klachtencommissie woningcorporaties Nijmegen te werk gaat en hoe u uw klacht bij hen indient vindt u op de website. Daar vindt u ook het klachtenreglement.

Heeft de Klachtencommissie woningcorporaties Nijmegen een uitspraak gedaan waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u de kwestie mogelijk vervolgens nog voorleggen aan de Huurcommissie (zie klacht over gedrag van de verhuurder). Op de website van de Huurcommissie kunt u meer lezen over onder meer de precieze voorwaarden en procedure.

Amersfoort/Soest (regio Eemland)

Wij proberen er samen met u uit te komen en uw klacht over onze dienstverlening naar tevredenheid op te lossen. Soms lukt dit niet en bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht maar van een geschil. Hiervoor kunt u terecht bij de Klachtencommissie van Amersfoort/Soest (regio Eemland).

Utrecht

Wij proberen er samen met u uit te komen en uw klacht over onze dienstverlening naar tevredenheid op te lossen. Soms lukt dit niet en bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht maar van een geschil. Hiervoor kunt u terecht bij de Klachtencommissie van Portaal. In de regio Utrecht is dat de Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (afgekort KWRU). De KWRU is een onafhankelijke klachtencommissie voor huurders van woningcorporaties in de regio Utrecht. U kunt bij hun terecht als u vindt dat Portaal uw klacht niet goed heeft afgehandeld.

Informatie over hoe de Klachtencommissie voor huurders van woningcorporaties te werk gaat vindt u op hun website. Hier kunt u ook lezen hoe u een klacht indient en het klachtenreglement.

Heeft de Klachtencommissie voor huurders van woningcorporaties een uitspraak gedaan waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u de kwestie mogelijk vervolgens nog voorleggen aan de Huurcommissie (zie klacht over gedrag van de verhuurder). Op de website van de Huurcommissie kunt u meer lezen over onder meer de precieze voorwaarden en procedure.

Leiden

Wij proberen er samen met u uit te komen en uw klacht over onze dienstverlening naar tevredenheid op te lossen. Soms lukt dit niet en bent u het niet eens met de manier waarop wij uw klacht willen verhelpen. Dan is er niet langer sprake van een klacht maar van een geschil. Hiervoor kunt u terecht bij de Klachtencommissie van Portaal. In de regio Leiden is dat de Leidse Geschillenadviescommissie. Deze commissie is onafhankelijk.

Hoe gaat dit in z'n werk? In eerste instantie meldt u uw klacht over onze dienstverlening schriftelijk bij ons. Als u het niet eens bent met de afhandeling van uw klacht, meldt u dit opnieuw schriftelijk bij ons. Als blijkt dat er een geschil tussen u en Portaal is ontstaan, ontvangt u informatie over hoe u uw geschil bij de externe Leidse Geschillenadviescommissie kunt indienen. Dit moet altijd schriftelijk of per mail gedaan worden.

Meer informatie over de Leidse Geschillenadviescommissie vindt u op hun website. Daar vindt u ook het klachtenreglement.
Op deze website vindt u alle informatie en een geschillenformulier.
U kunt ook mailen naar leidsegeschillencommissie@gmail.com.

Heeft de Leidse Geschillenadviescommissie een uitspraak gedaan waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u de kwestie mogelijk vervolgens nog voorleggen aan de Huurcommissie (zie klacht over gedrag van de verhuurder). Op de website van de Huurcommissie kunt u meer lezen over onder meer de precieze voorwaarden en procedure.