Algemeen
Als er een vermoeden is dat een installatie niet functioneert, bijvoorbeeld door lekkage of afsluiters van een radiator die niet werken, neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen het internetgedrag binnen onze website volgen en verzamelen, zodat onze website nog gebruiksvriendelijker kan worden gemaakt. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord.
Is er iets stuk in uw woning of in het gebouw waar u woont? Meld dit dan eenvoudig via deze pagina.
Kleine dingen kunt u zelf repareren, groter onderhoud doen wij. In het onderhoudsABC leest u welke reparaties u zelf kunt doen. Heeft u een onderhoudsabonnement afgesloten? Dan regelen wij de reparaties voor u.
Als er een vermoeden is dat een installatie niet functioneert, bijvoorbeeld door lekkage of afsluiters van een radiator die niet werken, neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Huurt u sinds kort van ons?
Dan leveren wij eenmalig een naamplaatje voor het bellentableau bij de centrale ingang van uw flat. In alle andere gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van een naamplaatje bij uw voordeur.
Huurt u al langer van ons?
Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van een nieuw naamplaatje. Er zijn twee uitzonderingen:
Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Als de dakgoot verstopt is, kan het ontstoppingsbedrijf langskomen. U kunt de reparatie hiervan regelen via MijnPortaal.
Neem contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Als de ventilatie is uitgevallen, moet er een installateur langskomen. Dat kunt u regelen via MijnPortaal.
Het verschilt per regio welk bedrijf het periodiek onderhoud aan de mechanische ventilatie in uw woning uitvoert. Het onderhoudsbedrijf kondigt dit vooraf via een e-mail of per post aan. Dit periodiek onderhoud wordt een keer per vier jaar uitgevoerd. Is dit al langer dan vier jaar niet meer uitgevoerd? Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Een storing aan uw mechanische ventilatie kunt u melden via MijnPortaal. Log in en kies afhankelijk van waar de mechanische ventillatie zicht bevindt voor ‘in of aan uw woning’ of 'gezamenlijke ruimte', kies 'installaties' en klik vervolgens op ‘mechanisch ventilatie’ en klik op ‘mechanische ventilatie kapot’. Vul bij de toelichting een korte duidelijke beschrijving van de storing in. Klik daarna op de knop ‘volgende’, controleer of uw contactgegevens juist zijn en klik op de knop ‘reparatie verzenden’. Het onderhoudsbedrijf neemt dan contact met u op.
U kunt de reparatie hiervan regelen via MijnPortaal.
In het onderhoudsABC ziet u of wij de reparatie doen, of dat u het zelf moet doen. Daarin staat ook wie de reparatie betaalt.
Als de reparatie spoed heeft, bel ons dan meteen via 088 - 767 82 25. Bijvoorbeeld bij een gaslekkage of een waterlekkage.
Andere reparaties geeft u via deze pagina van MijnPortaal aan ons door.
Let op! De bijlage bij een reparatieverzoek mag niet groter zijn dan 14 MB.
Is er inbraakschade ontstaan aan uw woning? En wilt u dat wij dit voor u herstellen? Meld de inbraak eerst bij de politie.
Daarna kunt u het proces-verbaal van de politie indienen bij Portaal. Doet u dit niet, dan zijn de kosten voor de reparatie voor uw eigen rekening. Ook als u zelf iemand de reparatie laat uitvoeren, betaalt u de kosten zelf.
Neem ook contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Werkt de omvormer van uw zonnepanelen niet? Op de omvormer zit een sticker met informatie van het bedrijf waarmee u contact op kan nemen. Het bedrijf heeft dan de volgende gegevens nodig:
Controleer ook of er stroom is in de woning. De aardlek schakelaar moet omhoog staan. Staat deze naar beneden? Dan kunt u die zelf weer omhoog zetten.
Neem contact op met onze afdeling Bewonerscontact als u er met het bedrijf van de sticker niet uitkomt.
Komt er een vieze lucht uit uw afvoer en/of heeft u een verstopping? U kunt dit melden via MijnPortaal.
Tip! De RRS heeft op hun website verschillende filmpjes staan met daarin tips om een verstopping te voorkomen. Ook kunt u online een afspraak inplannen met RRS.
Als uw wc-pot of wastafel gebroken of gescheurd is, kunt u zelf een nieuwe (laten) installeren of dat door Portaal laten doen. Dat valt helaas niet onder het onderhoudsabonnement, omdat een toiletpot of wastafel alleen breekt als u er iets zwaars in of tegenaan heeft laten vallen. Wilt u deze reparatie tegen betaling laten uitvoeren door Portaal? Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
Een scheur in een binnenmuur heet een krimpscheur. Een krimpscheur ontstaat doordat het materiaal (hout of beton of stucwerk) krimpt. Dit is verder niet gevaarlijk.
Zit de scheur in het midden van de muur en is die niet breder dan acht millimeter? Repareer deze dan zelf. Is de scheur breder dan acht millimeter? U kunt de reparatie hiervan regelen via MijnPortaal.
Komt er weinig of geen water uit één van de kranen in huis? Dan kan het zijn dat de kraan vol kalk zit. Probeer de kraan dan te ontkalken.
Het zou ook nog kunnen dat er een storing is bij de waterleverancier. Dat kunt u zien op de website van waterstoring.
Eengezinswoning en een combiketel: vul de cv-ketel bij.
Appartement: vraag uw buren of ze ook geen waterdruk hebben. Het kan aan de persinstallatie (hydrofoor) liggen. Een gebouw van vijf verdiepingen of meer heeft vaak een hydrofoor. Lage gebouwen hebben geen hydrofoor. U kunt problemen met de hydrofoor melden via MijnPortaal.
Ga naar MijnPortaal om uw melding door te geven.
Over het licht in uw individuele berging: sommige bergingen hebben een laag voltage omdat wij niet willen dat huurders in de berging zware elektrische apparaten neerzetten zoals diepvrieskisten. De kosten van de elektriciteit in de bergingen worden namelijk door alle bewoners gedeeld. En wij willen niet dat onze huurders betalen voor iets wat ze niet gebruiken. Door dit lage voltage kan het gebeuren dat een stopcontact niet werkt. Ook kan het zijn dat u een gloeilamp indraait en deze het niet doet.
Aan het stopcontact kunnen wij niets doen. Maar als een gloeilamp niet werkt, moet u er een gloeilamp met een laag voltage in draaien. Die koopt u bij de bouwmarkt.
Woont u in Leiden?
In sommige woningen die wij verhuren, krijgt u voor uw berging gratis een lamp met een laag voltage. Neem hiervoor contact op uw wijkbeheerder via onze afdeling Bewonerscontact.
Als uw deurslot het niet meer doet, kunnen wij een slotenmaker sturen. Dan moet het slot wel echt kapot zijn. Want als wij een slotenmaker sturen en hij hoeft het slot alleen maar in te spuiten, dan moet u dit zelf betalen. Dus spuit het slot eerst zelf in met een slotspray. Dat scheelt u veel geld. Slotspray is een soort olie speciaal voor sloten. Het is bij veel bouwmarkten verkrijgbaar.
Werkt het slot na het inspuiten nog steeds niet?
U kunt dit melden via MijnPortaal.
Let op: de kosten kunnen soms behoorlijk oplopen. Zeker 's avonds of in het weekend. Vraag daarom altijd van te voren wat de reparatie kost.
Ga naar MijnPortaal om uw melding door te geven.
Over het licht in de berging: sommige bergingen hebben een laag voltage omdat wij niet willen dat huurders in de berging zware elektrische apparaten neerzetten zoals diepvrieskisten. De kosten van de elektriciteit in de bergingen worden namelijk door alle bewoners gedeeld. En wij willen niet dat onze huurders betalen voor iets wat ze niet gebruiken. Door dit lage voltage kan het gebeuren dat een stopcontact niet werkt. Ook kan het zijn dat u een gloeilamp indraait en deze het niet doet.
Aan het stopcontact kunnen wij niets doen. Maar als een gloeilamp niet werkt, kunt u een gloeilamp met een laag voltage aanschaffen. Die koopt u bij de bouwmarkt.
Woont u in Leiden of Nijmegen? In sommige woningen die wij verhuren, krijgt u voor uw berging gratis een lamp met een laag voltage. Neem hiervoor contact op uw wijkbeheerder via onze afdeling Bewonerscontact.
Kijk voordat u contact met ons opneemt waar de lekkage vandaan komt.
- Is het wel een lekkage?
Bij warm en vochtig weer kunnen er druppels (condens) op bijvoorbeeld waterleidingen, tegels of een stortbak komen. Als u deze druppels wegveegt, maar het druppelt toch nog door, dan is het geen condens maar heeft u een lekkage.
- Ziet u gele vlekken op de muur en heeft u (boven) buren? Misschien komt de lekkage daar vandaan. Ga bij uw buren langs om dit te vragen. Als de oorzaak van de lekkage bij uw bovenburen ligt, is het aan te raden dat zij met ons een afspraak maken. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact.
- Komt de lekkage van de watermeter in de meterkast? Kijk dan of het vóór of na de meter lekt. Zit de lekkage ná de watermeter? Neem dan contact met ons op via de afdeling Bewonerscontact. Zit de lekkage vóór de watermeter? Neem dan contact op met uw waterbedrijf.
Heeft u doordat de watermeter lekt een hoge waterrekening van uw waterbedrijf gekregen? Neem dan contact met ze op.
Bent u niet thuis voor uw afspraak met een monteur? Dan is die monteur voor niks gekomen. Helaas moet u dan de voorrijkosten zelf betalen.
Ga naar MijnPortaal en maak een nieuwe afspraak.
Nee. Onze woningen worden met standaard hang- en sluitwerk opgeleverd. Als u uw woning extra wilt beveiligen tegen inbraak, moet u dit zelf regelen en zelf betalen.
Voordat u begint, moet u dit bij ons aanvragen. Dat kan via Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV). Binnen vier weken hoort u van ons of wij akkoord gaan met de veranderingen.
Kleine reparaties en onderhoudswerk moet u zelf regelen en betalen. Dan kunt u bijvoorbeeld denken aan het repareren van een slot, schilderen van deuren, en ramen lappen aan de binnenkant. Ook bent u verantwoordelijk voor het onderhoud van veranderingen die u zelf heeft aangebracht. Op onze klustips vindt u handige klustips en -video's.
Wij doen de grote onderhoudswerkzaamheden, zoals het schilderen van de buitenmuren of het herstellen van gebreken aan uw dak.
In het onderhoudsABC staat welke reparaties voor uw eigen rekening zijn. Daarin staat ook welke klussen wij voor u uitvoeren, als u een onderhoudsabonnement heeft.
Log in op MijnPortaal. In uw meldingen staat hoe laat de monteur bij u langskomt.
Neem contact op met onze afdeling Bewonerscontact voor het verzetten van een afspraak.
Wat voor soort schade is het?
U kunt bij ons extra sleutels bestellen voor uw eigen voordeur of een algemene toegangsdeur.
Woont u in een gebouw dat wordt beheerd door een VvE (Vereniging van Eigenaars)? Neem dan eerst contact op met onze afdeling Bewonerscontact, voordat u de extra sleutels of druppel besteld.
Is de storing in de hele woning of in een deel van de woning?
Voor het ontstoppen van uw wastafel heeft Portaal een informatiefilm gemaakt. Kijk hiervoor bij de klustips.
Nee, het spijt ons maar wij doen geen klusjes. Misschien heeft u een vriend of kennis die handig is? Als u iets bij de bouwmarkt koopt, kunt u dit vaak door de klusdienst van de bouwmarkt laten plaatsen.
Woont u in Leiden?
In Leiden werken wij samen met het Leidse Klusloket. Bij het Klusloket werken jongeren die werkervaring opdoen. Zij worden begeleid door professionele klussers. Voorbeelden van klussen zijn: het behang afstomen, laminaat leggen, een schilderijtje ophangen of een fiets opknappen. Het Leidse Klusloket klust al vanaf een tientje per uur.
Het Leidse Klusloket is bereikbaar via 071 - 513 29 78 of per mail via leidsklusloket@gmail.com
Voor het vervangen van een kraanleertje heeft Portaal een informatiefilm. Kijk hiervoor bij de klustips.
Voor het vervangen van een stopcontact heeft Portaal een informatiefilm. Bekijk hier de klustips.
Voor het vervangen van een deurkreuk heeft Portaal een informatiefilm gemaakt. Kijk hiervoor bij de klustips.
Is uw huis vochtig en heeft u last van schimmelplekken? Dan komt er te weinig frisse lucht binnen. Zet dus wat vaker een raam open.
Er zijn drie manieren om schimmelplekken weg te halen.
1. Schoonmaken
Borstel de schimmelplekken met warm water met wat soda.
Spoel de plek met schoon water na. Schoonmaken kan ook met een schimmelreiniger. Lees eerst de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
2. Desinfecteren
Desinfecteren kan met een schimmeldodend middel. Lees eerst de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
3. Verven
Verf de schimmelplekken met een schimmelwerende muurverf op waterbasis (latex). Lees eerst de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Bekijk voor meer informatie de flyer Schimmel in huis voorkomen en bij onze klustips.
Ook als u regelmatig schoonmaakt, kan een tegelvloer vlekken krijgen die u niet zomaar wegkrijgt met gewone schoonmaakmiddelen. Vooral witte kalkaanslag is moeilijk weg te poetsen.
Onze tegelfabrikant Mosa adviseert:
1. De hele vloer goed natmaken, zodat de voegen geen water meer opnemen.
2. De vloer poetsen met HMK R159 tegel- en sanitairreiniger (kijk op de fles voor de hoeveelheid).
3. Schoonmaakmiddel 15 minuten in laten inwerken. Dan HMK ZAZ004 Micro schuurmelk toevoegen en de vloer goed schrobben.
4. Hierna de vloer goed spoelen met schoon water en laten drogen.
De schoonmaakmiddelen kunt u online kopen, of bij een professionele bouwmarkt zoals Hornbach en BMN.
U kunt de storing melden via MijnPortaal.
Let op: Heeft u de afzuigkap zelf gekocht en opgehangen? Dan bent u verantwoordelijk voor het onderhoud en de kosten.
Een rookmelder piept om verschillende redenen:
- Er is brand in huis - controleer goed of iets in brand staat.
- De rookmelder zit vol met stof - zuig de rookmelder voorzichtig uit met de stofzuiger. Het piepen stopt.
- U bent aan het koken - druk op de reset-knop en zet wat ramen open. Het piepen stopt.
- De batterij is leeg - vervang de batterij. Het piepen stopt.
Heeft u de batterij van de rookmelder vervangen en blijft deze piepen? Dan is de rookmelder waarschijnlijk defect. U kunt uw reparatie bij ons melden. Dat doet u snel en eenvoudig via deze pagina.
Nee, dit kunnen wij helaas niet voor u regelen. U moet dit zelf doen. U moet eerst bij ons toestemming vragen. Dien een aanvraag Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV) in.
Tip! Als u een scootmobiel heeft door een medische oorzaak, probeer dan de kosten voor het aanleggen van het stopcontact terug te krijgen van uw gemeente.
Als het koud en vochtig weer is, beslaan de ramen soms aan de buitenkant. Dat komt doordat het glas goed geïsoleerd is. Er is helaas niets aan te doen. In de loop van de ochtend verdwijnt de condens vanzelf.
Condens tussen het dubbele glas mag natuurlijk niet voorkomen. U kunt de reparatie hiervan regelen via MijnPortaal. Daar vindt u het telefoonnummer van het bedrijf dat dit voor u kan regelen.
In de lift hangt een bordje/sticker met het telefoonnummer van het liftbedrijf. Neem contact met ze op. Zij kunnen u verder helpen. Als zij iemand sturen om uw sleutels uit de liftschacht te halen, moet u dit zelf betalen. Vergeet dus niet te vragen wat het kost.
Ziet u geen sticker of bordje hangen? Neem dan contact op met onze afdeling Bewonerscontact. Wij verbinden u door met het liftbedrijf.
Heeft het geen haast? Wacht dan tot de lift in uw gebouw een servicebeurt krijgt en vraag dan uw sleutels terug. Misschien kost het dan niks, maar vraag dat even na.
Neem contact op met het liftbedrijf of met onze afdeling Bewonerscontact om te weten wanneer uw lift een servicebeurt krijgt.
Wilt u extra druppels voor een algemene toegangsdeur? En woont u in een gebouw dat wordt beheerd door een VvE? Neemt u dan eerst contact op met onze afdeling Bewonerscontact, voordat u de extra druppel besteld.
Woont u niet in een VvE-gebouw, dan kunt u extra druppels aanvragen via dit bestelformulier.
Heeft u als verwarming een open toestel, bijvoorbeeld een moederhaard, en is dit toestel van Portaal? Dan komt de schoorsteenveger minimaal één keer per jaar bij u langs. U hoeft hier niets voor te doen.
Let op! Om veiligheidsredenen is ons dringende advies om gebruik te maken van ons aanbod om over te stappen op centrale verwarming. Daarvoor kunt u contact opnemen met onze afdeling Bewonerscontact.
Bij een storing aan de WTW-installatie kunt u een reparatieverzoek indienen via MijnPortaal.
Te lage luchtvochtigheid in huis:
Vaak heeft u droge lucht in huis door vloerverwarming. Zorg er daarom voor dat u de verwarming niet hoger zet dan 21°C. En zet de verwarming lager als u de deur uitgaat of gaat slapen.
Uw woning heeft een Warmte-Terug-Win-installatie (WTW) en wordt continu geventileerd. Hierbij wordt koude lucht van buiten naar binnen gebracht. Het heeft dus geen zin om de ramen open te zetten. Zo wordt er wel frisse lucht aangevoerd, maar die lucht is alsnog droog en koud waardoor het vochtpercentage nog meer daalt. Als dit te lang aanhoudt, kunt u ook last krijgen van een droge huid, schrale lippen, hoofdpijn, concentratieproblemen en hevige vermoeidheid.
Wat kunt u zelf doen tegen droge lucht in huis? Om een hoger vochtigheidspercentage te bereiken kunt u zelf waterdamp aan de lucht toevoegen. Onderstaande tips kunnen helpen:
Als u gas ruikt in uw woning dan kan dit duiden op een gaslek. Controleer eerst of het probleem niet aan de gasslang ligt of de aansluiting op de gaskraan.
Wanneer er sprake is van een gaslek, volgt u eerst onderstaande adviezen:
1) Sluit direct de hoofdkraan van het gas in de keuken en in de meterkast!
2) Open ramen en deuren
3) Doof vuur
Als u bovenstaande stappen heeft doorlopen belt u direct met onze afdeling Bewonerscontact, zij maken voor u een spoedopdracht aan.
U kunt reparaties aan een medische aanpassing melden via MijnPortaal.
Heeft u een reparatie aan een traplift of automatische deuropener? Neem dan contact op met uw gemeente.
Bel direct met onze afdeling Bewonerscontact op 088 - 767 82 25.
Voorbeelden van spoedreparaties zijn:
Let op! Wij raden het u af om zelf een bedrijf via Google te zoeken. Er zijn onbetrouwbare bedrijven die veel geld vragen voor uw reparatie. Bel dus altijd met onze afdeling Bewonerscontact, ook buiten kantooruren.
Meer informatie over onbetrouwbare bedrijven leest u op de website van Opgelicht?!.
Vanaf 1 juli 2022 moet iedere woning in Nederland op elke verdieping een rookmelder hebben. Dat heeft de overheid bepaald. Wij willen graag dat u prettig en veilig woont, dus de meeste woningen zijn al voorzien van een rookmelder.
Heeft u nog geen rookmelder of niet op elke verdieping? Neem dan contact op met de afdeling Bewonerscontact via telefoonnummer 088 - 767 82 25. Zij maken een afspraak met u om een (extra) rookmelder in uw woning te installeren.
Heeft u zelf een rookmelder opgehangen? En twijfelt u of deze goed werkt of op de juiste plek hangt?
U kunt een rookmelder zelf testen. De meeste rookmelders zijn voorzien van een testknopje. Hiermee kunt u controleren of de rookmelder werkt. Als de rookmelder werkt, hoort u bij het indrukken van het testknopje een luid alarmsignaal.
In sommige woningen heeft Portaal in het verleden te weinig rookmelders geplaatst. Of moeten de rookmelders worden vervangen. In die situaties kunt u contact opnemen met onze afdeling Bewonerscontact om een afspraak te maken. Wij controleren uw rookmelder en plaatsen een nieuwe rookmelder als het nodig is. U hoeft dan zelf niets te doen.
Er moet op elke verdieping een rookmelder hangen.
Als de geldigheidsdatum van uw rookmelder verloopt, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Bewonerscontact. Zij kunnen een afspraak voor u inplannen met onze vakmensen.
iLOQ is een digitaal sluitsysteem. Met uw iLOQ-sleutel kunt u de toegangsdeur van uw appartementengebouw en de deur van de algemene berging openen.
U kunt een iLOQ-sleutel (keytag) aanvragen bij Mastermate via bestelformulier Keytag of handzender bestellen. De prijs van een iLOQ-sleutel is € 32,50 inclusief btw. Voor vragen over uw bestelling kunt u bij Mastermate terecht.
Bent u uw iLOQ-sleutel kwijt en wilt u deze blokkeren? Dan kunt u dat meteen onderaan het bestelformulier aangeven.