Algemeen
U bent zelf verantwoordelijk voor het – op tijd – betalen van uw huur. Een achterstand kan het begin zijn van veel ellende, dus probeer altijd op tijd te betalen.
Komt u er echt niet uit? Neem dan zo snel mogelijk contact met onze afdeling Bewonerscontact. Wacht niet tot u in de problemen komt. We zoeken samen naar een oplossing. Eventueel kunt u de website Geldfit bekijken. Daarop staan tips en informatie, zodat u grip houdt op uw geldzaken. Geldfit is gratis en anoniem.
NB: In enkele gemeenten heeft Portaal afspraken gemaakt met de gemeente om informatie over schulden van huurders te delen. Het doel hiervan is om de schuldhulpverlening te verbeteren en te voorkomen dat u verder in de problemen komt. In delen van Arnhem, in Nieuwegein, in delen van Utrecht en in delen van Nijmegen is het mogelijk dat een medewerker van Portaal, de gemeente of een wijk- of buurtteam contact met u opneemt. Het is NIET verstandig om te wachten totdat u bezoek krijgt.
Als uw inkomen plotseling ernstig is gedaald en u kunt daardoor uw huur niet meer betalen, neemt u dan meteen contact op met onze afdeling Bewonerscontact. Misschien komt u in aanmerking voor de Commissie Huurmaatwerk. De commissie kijkt wat Portaal kan doen om u te helpen.
De commissie is er voor huurders met een lager inkomen en met betalingsproblemen. U kunt hen benaderen bij het dalen van uw inkomen door bijvoorbeeld een scheiding, werkloosheid of overlijden van een partner. Huurders met een huur hoger dan € 697,07 en een inkomen lager dan € 47.699,- bruto per jaar kunnen een verzoek om huurverlaging bij de commissie indienen.
Als u een vrije sector huurwoning heeft, huur vanaf € 879,66, kunt u tijdelijk een huurverlaging vragen. U moet kunnen bewijzen dat uw inkomen gedaald is waardoor u nu recht heeft op huurtoeslag en dat u betalingsproblemen heeft.