Huurachterstand

Huurachterstand

Lukt het niet om uw huur op tijd te betalen? Dat kan iedereen gebeuren. Neem contact op met onze afdeling Bewonerscontact. In sommige gevallen is het mogelijk om een betalingsregeling met ons af te spreken. Wij kijken altijd naar uw persoonlijke en financiële situatie. Dus wacht niet en neem contact met ons op. Wij denken graag met u mee.

Geldfit

Portaal werkt samen met Geldfit. Op Geldfit vindt u gratis informatie en advies over geld in uw situatie. Zo krijgt u weer grip op geld. Wilt u liever persoonlijk iemand spreken? Bel dan gratis en anoniem 0800 - 8115. Een medewerker van Geldfit luistert naar uw verhaal en denkt met u mee.

Veel gevraagd over Huurachterstand

Welke instanties kunnen mij helpen als ik schulden heb?

Algemeen

U wilt van uw schulden af, maar weet niet waar u moet beginnen. In de regio's waar wij onze woningen verhuren, zijn er verschillende instanties die u hierbij kunnen helpen. Als u niets doet kunnen uw schulden snel oplopen. Het is dus altijd verstandig hulp te zoeken.
Hieronder vindt u per regio meer informatie en contactgegevens van de verschillende instanties die u kunnen helpen.

In welke regio woont u?

Wat moet ik doen als ik de huur niet kan betalen?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het – op tijd – betalen van uw huur. Een achterstand kan het begin zijn van veel ellende, dus probeer altijd op tijd te betalen.

Komt u er echt niet uit? Neem dan zo snel mogelijk contact met onze afdeling Bewonerscontact. Wacht niet tot u in de problemen komt. We zoeken samen naar een oplossing. Eventueel kunt u de website Geldfit bekijken. Daarop staan tips en informatie, zodat u grip houdt op uw geldzaken. Geldfit is gratis en anoniem.

NB: In enkele gemeenten heeft Portaal afspraken gemaakt met de gemeente om informatie over schulden van huurders te delen. Het doel hiervan is om de schuldhulpverlening te verbeteren en te voorkomen dat u verder in de problemen komt. In delen van Arnhem, in Nieuwegein, in delen van Utrecht en in delen van Nijmegen is het mogelijk dat een medewerker van Portaal, de gemeente of een wijk- of buurtteam contact met u opneemt. Het is NIET verstandig om te wachten totdat u bezoek krijgt.

Als uw inkomen plotseling ernstig is gedaald en u kunt daardoor uw huur niet meer betalen, neemt u dan meteen contact op met onze afdeling Bewonerscontact. Misschien komt u in aanmerking voor de Commissie Huurmaatwerk. De commissie kijkt wat Portaal kan doen om u te helpen.

De commissie is er voor huurders met een lager inkomen en met betalingsproblemen. U kunt hen benaderen bij het dalen van uw inkomen door bijvoorbeeld een scheiding, werkloosheid of overlijden van een partner. Huurders met een huur hoger dan € 697,07 en een inkomen lager dan € 47.699,- bruto per jaar kunnen een verzoek om huurverlaging bij de commissie indienen.

Als u een vrije sector huurwoning heeft, huur vanaf € 879,66, kunt u tijdelijk een huurverlaging vragen. U moet kunnen bewijzen dat uw inkomen gedaald is waardoor u nu recht heeft op huurtoeslag en dat u betalingsproblemen heeft.

Ik heb een betalingsherinnering of aanmaning ontvangen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als u niet (op tijd) uw huur of andere kosten betaalt, sturen wij een betalingsherinnering. U moet het geld dan zo snel mogelijk alsnog overmaken. Het kan ook zijn dat u net heeft betaald toen wij de brief stuurden. Dan hoeft u niets te doen. Kijk op MijnPortaal voor uw actuele overzicht.

Heeft u wel op tijd betaald en denkt u dat de betalingsherinnering niet klopt? Kijk dan op uw betalingenoverzicht bij internetbankieren, of op uw afschrift. Mail ons een kopie of screenshot van de afschrijving via de afdeling Bewonerscontact. Dan zoekt onze administratie het voor u uit.

Ik heb een aanmaning waar extra kosten op staan ontvangen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Betaal het openstaande bedrag dat vermeld staat in de brief direct of uiterlijk binnen 15 dagen nadat de brief bij u is bezorgd. Doet u dit niet, dan dragen wij de vordering over aan de deurwaarder en betaalt u extra incassokosten die vermeld staan in de brief.
Heeft u het het openstaande bedrag net betaald? Dan kan het zijn dat de brief en uw betaling elkaar gekruist hebben. Dan hoef u niets te doen.

Lukt het echt niet om te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via de afdeling Bewonerscontact.

Ik heb een brief van de deurwaarder gekregen. Wat nu?

Algemeen

De deurwaarder kan uw vragen beantwoorden. Het telefoonnummer van de deurwaarder staat in de brief. Portaal heeft helaas geen inzage in uw dossier bij de deurwaarder.

Kan ik uit mijn woning worden gezet?

Algemeen

Het komt gelukkig heel weinig voor dat een woning wordt ontruimd. Ontruiming betekent dat de deurwaarder het huis laat leeghalen en de huurder met zijn spullen op straat komt te staan. Dat kan alleen met een bevel van de kantonrechter.

Wij proberen natuurlijk eerst zelf met u de problemen op te lossen. Maar als u een huurschuld niet betaalt schakelen wij uiteindelijk de deurwaarder in. Krijgt u te maken met ontruiming, dan kunt u contact opnemen met de deurwaarder. Wij kunnen u helaas niet helpen.