Hoe Inkoop bijdraagt aan goed samenleven

Van klant naar ketenpartner

 

“Vroeger schreef je precies op wat je wilde hebben, daar reageerden meerdere leveranciers op, je koos er eentje en die voerde uit wat jij vroeg. Die tijd is écht voorbij, vooral binnen onze sector. Inkoop gaat nu veel meer om ketensamenwerking en relaties. Wij zijn niet langer ‘de klant’, maar vooral de regisseur die samen met marktpartijen kijkt hoe we de doelen van Portaal kunnen behalen. Participatie, duurzaamheid, circulariteit: hoe kunnen we met ons inkoopbeleid bijdragen aan belangrijke maatschappelijke thema’s?”

Aan het woord is Dennis Swart, kwartiermaker Inkoop bij Portaal. Toen Portaal in 2019 haar nieuwe ondernemingsplan presenteerde, werd al snel duidelijk dat ook een nieuwe inkoopvisie nodig was. Die kwam er. Nu is het tijd om de inkooporganisatie op die visie aan te laten sluiten. Een flinke klus, met veel nieuwe kansen voor inkopers en contractmanagers die met een frisse blik mee willen bouwen aan de woningcorporatie van de toekomst.

Maatschappelijke impact

Dennis: “Lang niet iedereen weet het, maar bij een woningcorporatie heb je een hele hoge inkoopquote. 70% van al onze uitgaven gaat naar dienstverleners en aannemers. Hier kun je dus écht impact maken. Bovendien staan we als corporatie voor belangrijke maatschappelijke opgaven. Onze missie is ‘bijdragen aan goed samenleven’. Dat doen we met comfortabele en betaalbare woningen én prettige wijken om in te leven. Wij vertalen die missie door naar ons inkoopbeleid en zorgen dat dit binnen inkoopprojecten en in de contractfase in de praktijk wordt gebracht. We kijken bijvoorbeeld óók hoe een aannemer kan bijdragen aan een wijk: misschien kan hij iets organiseren voor de buurt. Of een tuin inrichten als ontmoetingsplaats voor bewoners."

Nieuwe manieren van inkopen

De traditionele manier van inkopen verandert hierdoor. Dennis: “Vroeger gingen we ervan uit dat wíj alle kennis in huis hadden. Leveranciers moesten dat dan uitvoeren. Tegenwoordig maken we veel meer gebruik van de kennis van de markt en zijn wij de coördinator van de keten. Wij hebben een functionele behoefte, bijvoorbeeld dat een pand geschilderd wordt. Maar we laten het aan het schilderbedrijf over hóe ze dat willen doen. Je koopt niet langer een cv-ketel in, maar een prettig binnenklimaat. Of neem het onderhoud van liften. Vroeger nam je dan een kant-en-klaar onderhoudsplan af. Maar je kunt ook vragen ‘ik wil een x aantal liftbewegingen afnemen’, en aan de leverancier overlaten hoe hij daar een plan voor maakt. Dan koop je veel functioneler in. En bovendien ontstaat zo veel meer ruimte voor innovatie.”

Volop kansen voor inkoopprofessionals

Wat vraagt die nieuwe inkooporganisatie van professionals? Dennis: “Het vak wordt steeds strategischer. Je moet het leuk vinden om relaties op te bouwen en samen met leveranciers te zoeken naar nieuwe oplossingen. Je moet ook oog hebben voor de impact die jouw keuzes kunnen hebben op andere afdelingen binnen Portaal, zoals het klantcontactcentrum. En als inkoper bij een woningcorporatie moet je ook wel echt maatschappelijk betrokken zijn.”

Hij vervolgt: “Het afgelopen jaar hebben we de organisatie bovendien anders ingericht. We kopen nu veel meer decentraal in, zitten dichter op de business. Er zijn hierdoor meer verschillende functies ontstaan. Daardoor zijn er ook veel doorgroeimogelijkheden.

De komende jaren zetten we vol in op de opleiding van onze mensen. Wie nu aan boord springt, kan écht meebouwen en zichzelf ontwikkelen. We zoeken inkopers en contractmanagers die gedreven zijn om op een nieuwe manier naar de markt te kijken. Die competentie is het allerbelangrijkst. De inhoud, daar helpen we mensen bij.”

Klinkt dat jou als muziek in de oren? Bekijk dan of één van de vacatures binnen Inkoop & contractmanagement bij jou past. En wie weet drink jij binnenkort een kop koffie met Dennis.